Ikkunavalmistaja SKAALA on yksi Suomen tunnetuin ikkuna- ja ovibrändi, jonka tarina on alkanut vuonna 1956 Etelä-Pohjanmaalla. Kuten he kotisivullaan kuvaavat – kotimainen tuotanto, laadukkaat materiaalit ja kotimainen työ ovat edelleen Skaalan toiminnan ytimessä. Tämän lisäksi SKAALA on ollut edelläkävijä ja mitannut eristyslasielementtien kaasupitoisuutta yhteistyössä Sparkliken kanssa jo lähes 20 vuotta, mikä osoittaa heidän priorisointinsa laadunvalvontaan, mikä näyttäytyy korkeana asiakastyytyväisyyteen.
Asiakkaita on kuunneltava ja kunnioitettava
Sparklike haastatteli SKAALAN myynti- ja markkinointijohtajaa Antti Hautapakkaa ymmärtääkseen paremmin, miten tulla yhdeksi Suomen tunnetuimmista ikkuna- ja ovivalmistajista. Hän aloittaa haastattelun kertomalla asiakkaiden tyytyväisyyden olevan kaiken keskiössä, sillä ilman sitä ei myynti etene. Tämän takia ikkunavalmistaja SKAALA on alusta asti keskittynyt laatuun ja sen varmistamiseen erilaisin keinoin. Asiakastyytyväisyyden kehittymistä seurataan säännöllisillä kyselyillä. Asiakkailta saadun palautteen perusteella SKAALAn palveluja ja tuotteita kehitetään edelleen. Tällä varmistetaan asiakastyytyväisyyden kehittyminen jatkuvasti paremmaksi.
Ikkunoilta odotetaan energiatehokkuutta ja korkeaa laatua
Hautapakka kertoo, miten ikkunoiden ja ovien merkitys on muuttunut pelkästä elementistä suuremmaksi. Tänä päivänä ihmiset miettivät entistä enemmän ikkunoiden ja ovien ominaisuuksia rakennuksen tarkoituksen mukaan, mikä luo uudenlaisia paineita ikkunavalmistajille. Asiakkaiden odotukset ovat korkealla ja ikkunalta toivotaan valoisuuden lisäksi muutakin, kuten suojaavuutta ja lämmöneristystä.
Eristyslaseilla onkin rakennusten lämmöneristyksessä iso merkitys. SKAALAN tuotantovastaava Jussi Valli kertoo, että lämmönläpäisykerrointa eli U-arvoa parantaa huomattavasti se, että käytetään eristyslasielementeissä argonkaasua ilman sijasta. Korkealla argonkaasutäytöllä ja pinnoitetulla lasilla saadaan aikaan energiatehokkain eristyslasi. Tämä on syy, miksi SKAALALLA mitataan lasien kaasupitoisuutta Sparkliken Handheld ja Laser Portable laitteilla. Mittaamisella varmistetaan myös tuotantoprosessin vaiheiden, kuten kaasutäytön toimivuus.
Lasialan tulevaisuuden innovaatiot liittyvät eristyslasiin
Kysyttäessä tulevaisuudesta Hautapakka toteaa harppausten liittyvän nimenomaan erityslaseihin. Erilaiset pinnoitteet, kaasut, lasien määrät ja lasin paksuus muuttavat eristyslasin ominaisuuksia. SKAALAN myynti- ja markkinointipäällikkö uskookin, että tulevaisuuden innovaatiot liittyvät erityslaseihin, sillä ne ovat keskeisessä asemassa rakennusten energiatehokkuuden kannalta ja niiden valvonta ja standardit kasvavat kansainvälisesti.
Lopuksi Hautapakka kertoo, että yrityksen päätavoitteena on olla halutuin ja luotetuin ikkuna- ja ovibrändi. SKAALA aikoo päästä siihen investoimalla tuotteiden laatuun ja ominaisuuksien ajankohtaisuuteen. Sparklike on ylpeä saadessaan olla osa ikkunavalmistaja SKAALAn laadunvarmistusta vuosikymmenien ajan.